Quatuor Bozzini – to point out counterpoint
Tisdag den 4 februari, kl. 19.00, Caroli församlingshem, Borås
Kontrapunktiska verk av hög densitet smälter man ju inte i brådrasket. Därför var tanken att erbjuda möjlighet att återknyta bekantskapen med några av de polyfona pärlor Bozzinikvartetten framfört i Borås under det senaste decenniet. (Det är ju för uschellt om verk bara spelas en enda gång!) Så blir det också, men eftersom det visade sig finnas hittills förbisedda möjligheter, bjuds också några nyheter. Tyngdpunkten ligger på Claude Loyola Allgéns båda verk med titeln Super flumina Babylonis, sekunderade av ricercarer och kanoner av Zoltán Jeney och Aldo Clementi.
Lars Hallnäs – vid den stilla blicken åter sig vänja
Torsdag den 6 februari, kl. 19.00, Caroli kyrka, Borås
Bozzinikvartetten har ju tagit Lars Hallnäs’ musik till sitt hjärta, och medlemmarna har framfört en rad både solo- och ensembleverk av Överlidatonsättaren. Nu fortsätter de med att uruppföra ytterligare två kvartetter i den planerade serien om tio som lånar titel av Friedrich Hölderlin: …am stillen blicke sich üben, närmare bestämt de pinfärska nummer fyra och fem. Bara hälften kvar.
Synnerligt och besynnerligt – ett säreget möte
Lördag den 8 mars, kl. 17.00, Caroli kyrka, Borås
Claude Loyola Allgén och Hans Otte – vad kan månne dessa båda så väsensskilda herrar ha gemensamt, som föranleder detta musikaliska rendezvous vid orgeln i Caroli kyrka? Den frågan hoppas Björn Nilsson kunna ge svar på i ett program uppbyggt av en mängd småstycken, närmast miniatyrer.
Allgén alltgent – versioner för två pianon
Måndag den 28 april, kl. 19.00, Caroli församlingshem, Borås
”…och säg till den där Persson att han håller fingrarna borta från dubbelfugan!” Så lät Claude Loyola Allgén hälsa, alltid lika skeptisk till att polyfon musik framfördes på piano. ”Pianot är ett slagverksinstrument – pang säger det, sedan dör tonen ut – och det kan inte gestalta ett kontrapunktiskt förlopp.” Invändningar om att man med skiftande dynamik och artikulation kan suggerera fram flerstämmighet, möttes endast av förakt: ”Suggestion ja, det är ju bara inbillning!” Men tack och lov höll Persson inte fingrarna borta, och nu presenteras en rad verk, ursprungligen skrivna för kör eller orgel, i versioner för två pianon. Kristine Scholz och Mats Persson bjuder på ett flertal uruppföranden, med klang från gregorianik till frijazz. En högtidsstund.